Wat is smaad en waarom is dit schadelijk voor je zaak?
Het is natuurlijk vervelend als iemand iets slecht zegt over je bedrijf. Vaak kan je hier dan niks aan doen omdat dit de mening van een individu is. Echter wordt het echt vervelend als iemand dit ook naar buiten brengt zodat andere dit dan kunnen zien. Hierbij gaat het om uitspraken die niet waar zijn en waar leugens in verborgen zijn. Dit noem je dan ook smaad en kan zeer ernstig zijn voor je bedrijf. Smaad is dan ook het opzettelijke maken van slechte uitingen over een bedrijf met het doel om het in de publiciteit te brengen. Je naamsbekendheid van je bedrijf kan dan hier schade door oplopen. Het kan zelfs zo erg zijn dat je hier veel omzet door kan mislopen.
Voorbeelden van smaad
Smaad kan je makkelijk herkennen, vaak wordt iemand dan ook beschuldigd van iets. Zo kan het zijn dat iemand zegt dat je niks moet kopen bij een bepaald persoon omdat hij niks opstuurt. Hier wordt de persoon in kwestie beschuldigd van oplichting. Hierdoor kopen mensen dan ook waarschijnlijk niks bij deze persoon en lijdt het bedrijf ook veel schade. Daarnaast kan je ook smaad in geschriften hebben, hier kijk je naar recensies bijvoorbeeld of een brief die iemand heeft gemaakt. Hier kan je als persoon of bedrijf wel wat aan doen. Smaad wordt niet door de politie aangepakt als er geen aangifte wordt gedaan. Het is dan wel van belang dat je een aangifte doet tegen de dader die dit bij je doet.
Advocaat regelen via https://www.de-strafrechtadvocaat.nl/
Als je aangifte hebt gedaan tegen de dader die smaad pleegt kan het zo zijn dat deze vervolgd wordt. Hierbij moet je dan vaak naar een rechtszaal gaan en dit uitvechten met de dader in kwestie. Het kan dan noodzakelijk zijn om een advocaat te nemen. Zo kan je online kijken via https://www.de-strafrechtadvocaat.nl/ voor een goede strafrechtadvocaat. Als tip die ik je kan meegeven is het handig om een advocaat te nemen die gespecialiseerd is in het aanpakken van smaad. Zo weet je zeker dat je via https://www.de-strafrechtadvocaat.nl/ en advocaat hebt die ervaring heeft in jouw probleem.
Voorkomen van klachten
Smaad, laster en klachten kan je natuurlijk niet altijd voorkomen als bedrijf. Echter kan je er wel voor zorgen dat mensen niet snel wat te klagen hebben. Je kan dan bijvoorbeeld kijken naar je klantenservice en hoe je met je klanten om gaat. Zo kun je ervoor zorgen dat je de problemen van een klant snel kan oplossen. Daarnaast is het van belang dat je altijd vriendelijk blijft tegen je klant, zelfs als de klant woedend is. Op deze manier is er een kleinere kans dat een klant een klacht indient en zorgt voor problemen.